4 Jan 2010

Masih Wujudkah Jahiliyah?


Alhamdulillah, harus dipanjatkan kesyukuran kepada Ilahi kerana memberi kesempatan pada kita untuk bernafas dan menjejakkan kaki ke tahun baru 2010. Seperti biasa, kehadiran tahun baru masihi ini diraikan dengan meriah, semeria-meriahnya seolah-olah sedang berlangsung pesta maksiat berbanding dengan meraikan kehadiran tahun baru hijriah sekadar dengan perarakan maal hijrah dan perhimpunan maal hijrah.

Itulah hakikatnya, walaupun Malaysia ini dikatakan sebuah negara Islam, tetapi ruhnya tidak wujud sama sekali. Hiburan yang disediakan seolah-olah menyatakan bahawa negara ini adalah negara maksiat! MasyaAllah.

“Kamu (umat Nabi Muhammad saw) merupakan sebaik-baik umat yang Kami (Allah) keluarkan di kalangan manusia (agar) kamu menyeru kepada yang makruf (kebaikan) dan mencegah kemungkaran (kejahatan), serta kamu beriman kepada Allah....”

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Imran ayat 110 diatas memberi pengertian yang cukup besar. Ia membawa makna bahawa jahiliyah dan Islam tidak boleh duduk bersama. Jahiliyah tidak boleh bergerak seiring dengan Islam. Sebab itulah dalam sirah Nabi Muhammad s.a.w telah menunjukkan contoh yang terbaik berkenaan dengan jahiliyah dan Islam.

Dalam sirah, pernah satu ketika Nabi Muhammad s.a.w ditawarkan jawatan sebagai Raja kepada Makkah oleh pimpinan musyrikin Makkah. Bersama-sama tawaran itu juga dijanjikan wanita-wanita sebagai hamba dan harta yang lumayan namun ditolak oleh Baginda. Jika difikirkan mengikut akal, sudah tentu tawaran yang lumayan itu diterima. Tetapi apakah pengajaran yang ingin disampaikan oleh Baginda s.a.w?

Pengajaran dari peristiwa ini mengajar kita bahawa, Islam tidak boleh membangun bersama-sama dengan jahiliyah. Sebabnya, Islam adalah agama fitrah yang diturunkan oleh Allah atau erti kata mudah agama samawi (agama dari langit). Yang mana perintah dan suruhan oleh Allah s.w.t WAJIB dilaksanakan dan ditaati. Manakala jahiliyah pula ialah peraturan-peraturan yang dibuat oleh manusia mengikut hawa nafsu tanpa memikirkan halal dan haram asalkan nafsu berjaya dipuaskan. Maka untuk menegakkan Islam, jahiliyah MESTI diruntuhkan dan dihapuskan terlebih dahulu!

Berbalik semula kepada sambutan tahun baru masihi. Apakah perbezaan antara kini dan zaman jahiliyah? Di zaman jahiliyah berlaku pergaulan bebas antara lelaki perempuan, zina secara terang-terangan, meminum arak di khalayak ramai, berhibur sehinggakan terlupa batas-batas syariat, wanita-wanita yang mendedahkan tubuh dan banyak lagi. Semuanya berlaku di zaman jahiliyah.
Apakah perbezaan antara kini dan zaman jahiliyah? Sedangkan perkara-perkara yang berlaku kini, sama dan serupa dengan apa yang berlaku di zaman jahiliyah?

Pada malam kita meraikan tahun baru masihi adalah malam berlakunya gerhana bulan, malam jumaat. Tiba-tiba terbayang dan terfikir, seandainya pada malam ini Allah s.w.t takdirkan berlakunya Qiamat? bagaimanakah nasib orang-orang yang sedang leka berhibur ini. Seharusnya malam seperti ini, kita beribadah dan mengingati Allah s.w.t, tetapi kita sibuk melakukan dosa dan maksiat pada Allah. Allah telah beri pilihan namun kita yang memilih jalan yang sesat itu. Pada siapakah perlu dipersalahkan? Tepuk dada, tanya iman!

Yakinlah wahai pejuang, jahiliyah pasti diruntuhkan, Islam kan kembali gemilang. Hari esok untuk ISLAM!

Syah ad-Dharawi

1 comments:

kk said...

Ya, ..mengikut rekod JAIS (dari harian metro)pd mlm tahun baru.sebanyak 52 pasangan dicekup. Ini baru dinegeri selangor,kalau dicampur dgn Di negeri2 lain.Sungguh ia amat memalukan kerana ia berlaku di negara Islam. MasyaAllah.

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.