28 Dec 2009

Perjalanan Hidup Insan...

Sunnah Allah s.w.t di muka bumi ini ialah setiap perkara yang dijadikan Allah s.w.t sentiasa berpasang-pasangan. Diciptakan siang pasangannya malam, diciptakan matahari pasangannya bulan, diciptakan dosa pasangannya pahala dan diciptakan dunia pasangannya adalah akhirat. Namun sebelum menuju negeri akhirat yang abadi, alam barzakh adalah perhentian sebentar buat setiap hamba Allah s.w.t.

Fitrahnya, setiap manusia yang bernyawa pasti akan menemui kematian kerana kehidupan pasangannya adalah kematian. Larilah kemana, hatta sorokkan diri juga tidak mampu melarikan diri dari kematian. Kematian adalah bukti bahawa janji yang telah Allah sebutkan di dalam al-Quran. Sehebat mana, sekuat mana, sebesar mana pun pangkat dan darjat kita, bila tiba masanya janji Allah s.w.t akan dikotakan melalui malaikat maut.

Bagi mereka yang telah dijemput menemui Allah s.w.t, barzakh menjadi medan untuk berehat sebentar sebelum menuju negeri Akhirat. Amalan yang diamalkan sepanjang hidupnya dia di dunia menjadi teman dan pelindung di barzakh.

Bagi mereka yang masih bernyawa, kematian adalah satu peringatan bahawa apa yang dilalui oleh orang-orang yang terdahulu akan mereka lalui juga. Ia juga menjadi peringatan supaya mereka yang masih bernyawa ini untuk bersiap sedia menempuh alam yang sama. Bekerjalah bersungguh-sungguh demi akhirat yang kekal abadi dan yakinlah bahawa Hari Esok Sentiasa Untuk Islam!

Al-Fatihah buat almarhum ayahanda Anuar bin Nordin yang telah kembali menemui Allah pada hari Jumaat 8 Muharram 1434 bersamaan 25 Disember 2009. Mudah-mudahan rohnya dirahmati Allah.

Syah ad-Dharawi

1 comments:

kk said...

Assalamualaikum..Ya, setiap insan akan mati. diciptakan dari tanah,maka kepada tanah jua kita kembali sebelum dihisab dan dihitung amalan kita.

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.