26 Oct 2010

"Jangan di salah guna, tapi boleh guna..."

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk Yang benar". dan Demi Sesungguhnya jika Engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu Yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah Engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) Yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu". (al-Baqarah: 120)


Salam ‘alayk.

Semakin hari diri ini semakin leka dan lalai sehinggakan sampai ke tahap mengabaikan tanggungjawab utama sebagai seorang daie’ dan lebih berat dari itu juga ada yang lalai dan lupa tanggungjawab sebagai seorang hamba kepada penciptaNya yang Maha Agung. Fenomena ini bukan sahaja melanda ummat Islam bahkan melanda hampir kesemua ummat manusia yang ada di muka bumi ini. Fenomena yang melanda ini seolah-olah meletakkan dan menghukum seseorang itu mundur dan jumud sekiranya tidak mengikut arus yang dibawanya.

Sungguhpun begitu, impak dari fenomena ini bukan sahaja mengakibatkan ummat ini lalai, tetapi juga ia mewujudkan bibit-bibit perpecahan yang berpunca dari pertelagahan terutama dalam perkara-perkara khilafiyah di dalam agama. Tidak dilupakan fenomena ini juga mewujudkan permasalahan yang lain yang lebih serius iaitu dalam soal muamalat dan ikhtilat antara seorang muslimin dan muslimat terutamanya yang bukan mahram. Hinggakan hilangnya perasaan malu, bahkan lebih buruk dari itu ada yang sanggup menjual dan mengadaikan maruah dirinya melalui fenomena ini. Nauzubillah!

Sememangnya fenomena ini adalah suatu perancangan yang amat teliti. Bersandarkan kepada suasana masyarakat yang mengamalkan budaya hedonisme (bertuhankan hiburan), maka yahudi laknatullah menyusun strategi dengan mewujudkan rangkaian-rangkaian sosial seperti facebook, yahoo messenger, hi5, multiply dan pelbagai lagi laman web sosial yang melimpah ruah dan bersepah di dalam internet. Ini semua bertepatan dan bersesuaian dengan kemajuan yang dicanang-canang iaitu dunia tanpa sempadan hinggakan maksiat juga boleh dilakukan tanpa sempadan, waktu, tempat dan tanpa mengira sesiapa.

Benarlah firman Allah s.w.t. di atas itu bahawa yahudi dan nasrani ini tidak akan sekali-kali redha hinggalah kita mengikut jejak langkah mereka. Perancangan kemas dan teratur mereka itu berjaya melalaikan ummat Islam kini. Dan benarlah juga kata-kata Saiyidina ‘Ali r.a.:


“Kebenaran yang tidak tersusun dapat dikalahkan dengan kebatilan yang tersusun”


Persoalannya disini bukanlah bermakna kita tidak boleh atau dilarang sekali menggunakan medium-medium tersebut, tetapi ada syarat dan adabnya. Suka saya memetik satu kaedah atau konsep yang dinyatakan oleh seorang ulama’ yang ‘alim iaitu, Tuan Guru Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang ketika beliau mengulas isu penggunaan kalimah Allah s.w.t dikalangan bukan muslim. Kaedahnya adalah “jangan disalah guna, tetapi boleh digunakan” konsepnya “suuzhon kepada husnuzhon”. Kaedah ataupun konsep ini amat sesuai dijadikan panduan untuk kita menggunakan medium-medium sosial yang melibatkan persoalan muamalat dan ikhtilat ini.

Pokok pangkalnya medium-medium ini boleh kita digunakan sebagai salah satu method untuk kita menyebarkan risalah Islam. Namun begitu, ada syarat-syarat dan batas-batas yang perlu dijaga dan diambil perhatian agar ia tidak melibatkan maksiat hati atau perbalahan terutamanya dikalangan kaum muslimin dan muslimat. Benar, matlamatnya adalah ukhuwwah, tetapi bilamana ia berlarutan hingga tidak terkawal, ia tidak lagi menjadi husnuzhon tetapi secara tidak langsung menjadi suuzhon. Matlamat asalnya mungkin untuk mengeratkan ukhuwwah, tetapi akhirnya menjadi satu maksiat hati yang akhirnya mendapat laknat dan murka dari Allah s.w.t bilamana muamalat dan ikhtilat itu tidak dijaga.

Sesungguhnya berjayalah perancangan yahudi ini. Suasana yang melanda kini sangat-sangat membimbangkan hinggakan ada yang seolah-olah mati sekiranya dalam sehari tidak melayari laman web sosial ini. Bahkan ada dikalangan mereka yang bekerja, termasuk majikan sendiri yang datang ke pejabat semata-mata untuk bersosial dan berkenal-kenalan. Ada juga antara mereka ini yang dari saat mulanya waktu berkerja hingga berakhirnya waktu bekerja dihabiskan dengan melayari web-web sosial ini. Ia mewujudkan satu suasana seolah-olah itu adalah satu kewajiban dalam kehidupannya sedangkan sebelum ini, sebelum wujudnya rangkaian sosial ini, banyak perkara berfaedah dan bermanfaat yang mereka lakukan.

Sesungguhnya bilamana melihat kembali kepada suasana kini, realitinya kita telah kalah. Kalah dengan perancangan yang begitu halus dan teliti. Perancangan yang mencetuskan perbalahan sesama muslim dan menghilangkan sifat malu antara kaum muslimin dan muslimat. Disinilah perlunya untuk kita mengingati kembali apa yang telah kita pelajari dan kita fahami sewaktu ditarbiyyah dahulu. Adab-adab dan akhlak, batas-batas syara’ dan juga perkara-perkara yang halal dan haram perlu diberi perhatian sewajarnya. Andaikata kita merasakan ia melalaikan dan merugikan, tinggalkanlah. Dan andaikata kita merasakan ia menguntungkan dan membantu gerak kerja dakwah, teruskanlah usaha itu. Sesungguhnnya itu bukanlah satu-satunya medium untuk kita menyebarkan risalah dakwah ini.

Marilah kita sama-sama muhasabah dan renungkan kembali adakah benar apa yang sedang kita lakukan ini. Sesungguhnya perjuangan yang didokong oleh para daie’ ini adalah perjuangan yang suci dan terpelihara dari dosa dan maksiat. Bimbangnya dengan maksiat yang dilakukan itu menjadi hijab doa antara kita dengan Allah s.w.t dan paling parah lagi menjadi asbab kepada gagalnya satu-satu usaha dakwah yang kita lakukan. Seorang daie’ akan sentiasa berusaha untuk menjaga kesucian dan kemuliaan perjuangan yang didokongnya dan bukannya memburuk dan mencacatkan perjuangan itu. Kerana mereka yakin dengan menjaga batas-batas halal dan haram inilah, jahiliyyah mampu diruntuhkan, Islam kan kembali gemilang dan Hari Esok Untuk Islam!

Syah ad-Dharawi

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.