11 Oct 2010

Sukanya Kita Bercerita...



"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan". (Surah al-Hujuraat: 6)


Salam ‘Alayk.

Saban hari terpampang di media massa, elektronik dan juga media cetak. Bahkan setiap jenis media ini saling berlumba dan bersaing antara satu sama lain untuk melariskan jualan. Apa yang dikejar adalah keuntungan dan juga kekayaan. Tidak dilupa juga yang mereka kejarkan adalah nama dan kemegahan bahawa merekalah media yang paling laris dan terkenal.

Mahupun media itu adalah medium menyebarkan berita-berita terkini ataupun medium untuk menjadi medan dakwah, ayat di atas seharusnya menjadi pedoman dan peringatan buat mereka yang berkecimpung di dalam bidang ini. Kerana kegairahan mengejar nama dan kemewahan membuatkan mereka terlupa dan terleka dengan amaran dan ingatan dari Allah s.w.t.

Namun begitu, harus diingati bahawa ayat ini bukannya ditujukan kepada mereka yang berkecimpung di dalam bidang kewartawanan sahaja, tetapi ayat ini juga ditujukan kepada mereka yang gemar menyebarkan berita-berita, cerita-cerita dan perkhabaran yang tidak benar. Dengan matlamat untuk menyembunyikan kebenaran dan dengan matlamat untuk mengaibkan orang lain.

Itulah kebimbangan yang wujud di dunia yang luas tanpa sempadan ini. Manusia, samaada mereka yang terlibat dengan dunia kewartawanan, mahupun yang gemar bercerita, tidak berfikir sebelum menyampaikan sesuatu. Bahayanya dari apa yang dibuat ini boleh menyebabkan individu yang mendengar itu mempunyai tanggapan atau pemahaman yang salah.

Satu persoalan dilontarkan oleh mu’allim saya ketika belajar dahulu “apa beza mengumpat dengan majalah gosip-gosip ini? Cuba penerbit menerbitkan majalah MENGUMPAT, pastinya tidak ada sesiapa yang berani untuk beli dan membacanya. Tetapi sekadar ditukar majalah MENGUMPAT itu menjadi majalah-majalah yang sedap di dengar namanya seperti MEMPELAM, RAMBUTAN dan sebagainya, konsepnya tetap sama MENGUMPAT”.

Seharusnya kebijaksanaan yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t itu digunakan untuk menyampaikan dan menyebarkan risalah Islam di muka bumi ini, tetapi disalah gunakan dengan mempelbagaikan kaedah untuk menambah dosa. Bahkan realiti kini, dapat kita lihat bagaimana media-media penyebar fitnah ini lebih diberikan kebebasan berbanding dengan media-media yang menyampaikan dan menyatakan perkara yang hak dan kebenaran.

Namun begitu, sudah menjadi Sunatullah. Sunggupun mendapat sekatan dan halangan, suara-suara kebenaran ini tetap akan berkumandang. Sungguhpun dihalang dengan pelbagai cara, sunnah yang telah Allah s.w.t tetapkan peringatan-peringatanNya tetap akan berkumandang. Kerana Allah s.w.t tidak akan membiarkan duniaNya sepi dari peringatan-peringatan dan amaran-amaran tentang dosa dan pahala untuk hamba-hambanya.

Ingatan buat para daie’ berhati-hatilah dalam setiap perkara yang dilakukan khususnya dalam menyampaikan satu-satu perkhabaran. Kajilah dan lihatlah dari pelbagai perspektif agar perkhabaran yang kita sampaikan itu adalah perkhabaran yang benar. Bimbang takut-takut kerana perkhabaran yang kita sampaikan itu, mengakibatkan perpecahan dan persengketaan antara kita sesama muslim. Benarlah diam itu lebih baik dari berkata-kata.

Sungguhpun begitu, janganlah ada di antara kita yang berdiam diri dari menyampaikan kebenaran. Lebih teruk dari itu, kita pula yang menjadi orang yang menyembunyikan kebenaran. Sebab itulah, perlunya kita menyampaikan kebenaran, walaupun kebenaran itu pahit untuk ditelan. Pastinya manusia mencaci dan membenci bilamana kita menyatakan kebenaran, sungguhpun begitu teruskanlah perjuangan kerana maki dan caci itu adalah mehnah dan tribulasi di dalam berjuang dan yakinlah pastinya Hari Esok Untuk Islam!

Syah ad-Dharawi

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.