21 Oct 2010

Common Sense, Susah Ke?

Salam alayk.

Proses pembelajaran adalah satu proses yang berterusan. Sungguhpun kita telah dimasukkan ke dalam liang lahad, proses pembelajaran itu terus berjalan dengan adanya pembacaan talqin kepada si mati. Begitulah peripentingnya pembelajaran dalam kehidupan seseorang muslim itu. Pentingnya proses pembelajaran itulah yang menjadi suntikan kepada rakan-rakan untuk terus melanjutkan pelajaran dari peringkat ijazah sarjana muda ke peringkat sarjana dan seterusnya ijazah doktor falsafah.

Namun begitu, sungguhpun kita mendapat kelulusan tertinggi, masuk ke universiti terbaik di dunia, ada satu subjek atau topik yang tidak kita pelajari bahkan tidak terdapat langsung topik ini dalam pelan pengajian kita. Sungguhpun begitu topik ini adakalanya lebih difahami oleh orang yang tidak berpendidikan berbanding dengan orang yang mempunyai PhD dan sebagainya.

Topik atau subjek yang dimaksudkan adalah konsep atau kaedah pemikiran “Common Sense” atau lebih mudah kita fahami sebagai kaedah pemikiran logik. Pentingnya pemikiran ini akan membawa kita kepada konsep bertimbang rasa dan memikirkan kesusahan dan kesulitan orang lain. Dengan pemikiran ini biasanya mudah untuk kita mendekati seseorang dan akrab dengannya.

Apakah yang dimaksudkan dengan pemikiran “common sense” atau pemikiran logik ini? Bagaimanakah ia berperanan dalam pergaulan sehari-harian kita. Suka saya untuk mengaitkan konsep “common sense” ini dengan tahap ke tiga rukun usrah iaitu konsep “takaful”. Konsep “takaful” menuntut kita agar memahami sahabat kita dan seterusnya menghulurkan bantuan kepada sahabat kita.

Bagaimanakah caranya untuk kita mendalami kaedah pemikiran “common sense” ini? Perlukah kita sambung pengajian dan ambil subjek ini? Tidak perlu sama sekali. Cara untuk mendapatkan ilmu ini cukup mudah, pemikiran "common sense" ini boleh kita dapatkan dengan memerhatikan kejadian dan peristiwa di sekeliling dan juga dengan kita memerhatikan situasi diri kita dan meletakkan diri kita di tempat sahabat yang ingin kita bantu itu.

Contoh mudah untuk diberikan adalah bagaimana kita menghubungi penceramah untuk memberikan pengisian program yang akan kita anjurkan. Kebiasaannya yang akan menjadi masalah utama adalah waktu kita menghubungi dan cara bagaimana kita menghubungi penceramah tersebut. Waktu atau masa, bilakah waktu yang sesuai untuk kita hubungi?

Fikirkan dengan situasi bilamana kita berada di rumah. Pada waktu pagi sekitar jam 6:00 pagi hingga 9:00 pagi adakah waktu ini sesuai untuk kita hubungi penceramah? Cuba kita fikirkan pada waktu tersebut, sewaktu kita berada di rumah. Apakah yang sedang dilakukan oleh ibu bapa kita pada waktu tersebut? Baru selesai solat subuh, bersiap untuk ke tempat kerja, hantar anak ke sekolah dan masuk ke pejabat. Sesuaikah kita menghubungi penceramah pada waktu itu?

Sama juga ketika masuknya waktu tengah hari, ketika itu orang sibuk untuk berehat, makan tengah hari dan solat Zuhur. Malamnya jam 5:00 petang hingga 9:00 malam pun adalah waktu yang biasanya orang bergegas pulang dari tempat kerja, gunakan untuk bersama keluarga, solat dan sebagainya. Jadi, bilamana persoalan-persoalan ini mampu kita fikirkan sebelum membuat sesuatu tindakan pastinya kita disenangi oleh orang-orang disekeliling.

Contoh-contoh situasi yang diberikan adalah sebahagian dari beribu situasi. Banyak lagi situasi yang terjadi pada diri kita yang boleh kita gunakan untuk berinteraksi dan berkerja dengan orang lain. Bagaimanakah untuk kita aplikasikan dalam kehidupan seharian adalah terpulang kepada kebijaksanaan kita sendiri. Bilamana kita memahami pemikiran ini, dengan mudahnya kita akan menghulurkan bantuan kepada orang yang hampir dengan kita itu tanpa diminta atau disuruh.

Kaedah pemikiran ini juga sebenarnya banyak membantu bilamana kita berkerja. Kebiasaannya bilamana kaedah pemikiran “common sense” ini digunakan tepat dan kena pada waktunya ia bukan sahaja memudahkan kerja kita, tetapi kita juga akan disenangi bahkan disayangi oleh majikan kita. Konsepnya adalah mudah sekali, fikirkan situasi orang lain sebelum kita fikirkan tentang diri kita sendiri.

Dalam mencapai kaedah pemikiran ini, perlunya kita membuang sikap pentingkan diri sendiri dan sikap tidak endah dengan suasana di sekeliling kita. Ungkapkan kembali peristiwa kisah tiga orang sahabat yang cedera parah ketika peperangan, sahabat yang pertama haus dan meminta air. Bilamana sahabat pertama ingin meneguk air tersebut, terdengar sahabat kedua meminta air dan dia mendahulukan sahabat kedua tersebut. Bilamana sahabat kedua ingin meneguk air, terdengar sahabat ketiga meminta air dan dia mendahulukan sahabat ketiga. Situasi itu berulang-ulang hinggalah ketiga-tiga mereka syahid di situ.

Begitulah ukhuwwah dan konsep takaful di dalam usrah. Perlunya kita mengorbankan sedikit kepentingan diri kita dan kita mendahulukan orang yang lebih memerlukan. Sekiranya pemikiran ini dapat disemai dan dipupuk ke dalam jiwa para daie’ pastinya jahiliyyah akan diruntuhkan dan pastinya Hari Esok Untuk Islam!

Syah ad-Dharawi

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.