19 Feb 2010

Hari Keluarga...

Salam ‘alayk.

Alhamdulillah, baru-baru ini pada 13, 14 dan 15 Februari pada cuti Tahun Baru Cina kami sekeluarga berangkat ke Sungai Tekam Plantation Resort di Pahang dengan satu matlamat untuk mengeratkan lagi ukhuwwah antara ahli keluarga DaMai (Md. Daud dan Maimunah). Sungguhpun kedua-dua nenda sudah pergi menghadap ilahi namun dengan semangat kekeluargaan ahli keluarga DaMai dapat berkumpul walaupun di saat-saat akhir keluarga ada keluarga yang menarik diri atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Kita merancang, tetapi perancangan Allah s.w.t lebih hebat dari perancangan kita!



Al-Fatihah buat adik kepada ayahanda Razali (Pak Teh) yang kembali menghadap ilahi pada pagi Sabtu yang lalu secara mengejut. Di maklumkan almarhum tidak menghidapi sebarang penyakit dan meninggal secara tiba-tiba. Namun satu hikmahnya ialah pemergiannya begitu mudah kerana, pergi menghadap ilahi setelah selesai berqiamulail dengan diri masih lagi dalam keadaan berwudhuk. SubhanAllah, beruntungnya dia.

Alhamdulillah sedar tak sedar keluarga kecil ini telah pun masuk generasi ke-4. Dan keahliannya telah mencecah sehingga ke 55 orang dan insyaAllah akan berkembang lagi di masa akan datang. Cabaran utama yang harus dihadapi adalah mengharungi kesesakan lalulintas yang bermula dari Batu Caves sehinggalah ke tol Bentong. MasyaAllah, perjalanan yang seharusnya mengambil masa 3 jam, terlajak sehingga ke 5 jam. Letihnya!

Namun begitu, bilamana bertemu dengan sanak saudara, segala keletihan itu hilang. Antara aktiviti yang dilaksanakan adalah solat berjamaah, bacaan yasin dan tahlil arwah untuk nenda dan sanak sudara yang telah meninggal dunia, sukaneka dan macam-macam lagi. Kesemua agenda ini telah dirancang seawal dari Hari Raya Aidilfitri yang lalu bagi memudahkan kami dan ahli keluarga yang lain merancang perjalanan.



Chalet yang kecil menyukarkan kami untuk solat berjamaah. Maka didirikan khemah menggunakan kanvas untuk memudahkan kami berhimpun. Disitulah mulanya, bilamana orang yang melalui kawasan itu memandang dengan pandangan pelik bercampur hairan bila melihat kami solat berjamaah disitu. Benarlah sabda Nabi s.a.w bahawa di akhir zaman agama itu menjadi satu perkara yang pelik di mata masyarakat. Itulah hakikat sebenarnya kini!

Alhamdulillah, program ini diakhiri dengan doa perpisahan dan doa musafir. Hasil perbincangan, perhimpunan silaturrahim yang seterusnya akan diadakan pada cuti Tahun Baru Cina dan pada kali ini keluarga ana yang akan menjadi tuan rumah. Dilampirkan bersama beberapa gambar keluarga yang diambil sebelum semuanya berpisah dan pulang ke destinasi masing-masing. Gambar-gambar lain masih dalam proses, maklumlah kamera pinjam.



InsyaAllah, jika diizinkan Allah s.w.t kita berjumpa tahun hadapan. Mudah-mudahan program yang dianjurkan ini mendapat keberkatan dari Allah s.w.t. Hari Esok Untuk Islam!

Syah ad-Dharawi

1 comments:

nadia_fendy said...

salam..tahun depan wat kat frim la.. ;)

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.