21 Dec 2009

Sepetang di Masjid Putra, Putrajaya


Al-Fatihah atas pemergian adik sepupu ana pada 19 Disember 2009 kerana menghidap barah otak. Semoga Allah merahmati rohnya.

Sahabat2, apa yang hendak dikongsikan disini bukanlah kesedihan diatas pemergian adik sepupu ana. Yang telah berlaku biarkan ia berlalu, namun renungan untuk kita yang masih bernyawa dan menikmati nikmat yang Allah berikan dimuka bumi ini.

Baru-baru ini, ana berpeluang untuk menziarahi jenazah dan sembahyangkan jenazah adik sepupu ana. Namun selepas selesai solat dan bila diamati semula, lahir rasa kekecewaan di dalam diri bilamana melihat suasana di sekitar yang berlaku di Masjid Putra, Putrajaya. Masjid yang tersergam indah ini dicemari oleh umat Islam yang jahil dan sudah hilang sifat malu dalam dirinya.

Apa yang dikesalkan adalah melihat sikap masyarakat kita kini yang mengambil mudah perihal agama, terutamanya bab aurat sedangkan al-Quran jelas menyatakan perihal berpakaian seorang wanita. Tetapi perintah Allah itu diambil mudah dan dipandang ringan, lahir rasa kecewa dan hampa bilamana melihat jubah-jubah yang disediakan untuk pelancong yang berwarna merah jambu disarung oleh wanita-wanita yang bertudung. Ana dimaklumkan jubah merah jambu adalah untuk orang bukan Islam dan biru untuk orang Islam.

Si gadis si emak tersebut menyarungkan jubah berwarna merah jambu kerana jubah berwarna biru tidak mencukupi. Tidak ke terfikir si gadis dan si emak yang taraf mereka sebagai seorang muslim telah diletakkan sama seperti orang KAFIR!? Si gadis dan si emak ini diberikan jubah tersebut kerana pakaianya menampakkan lengan dan tulang dadanya termasuklah baju yang menampakkan susuk badannya. Emak borek, ana rintik. MasyaAllah.

Tambah mengecewakan bila datang ke rumah Allah semata-mata untuk bergambar dan melancong. Bila azan ‘asar berkumandang, keluarga tersebut tergesa-gesa bukan untuk menyahut seruan Allah, tetapi lari keluar dari masjid untuk bergambar di luar pula. Mungkin kedua-duanya uzur syarie'. Itulah bahananya bila masjid dijadikan tempat perlancongan dan bukan tempat untuk beribadah.

Lagi menyedihkan bila jenazah adik sepupu yang diiring keluar diganggu oleh pelancong-pelancong asing yang sibuk untuk bergambar. Seolah-olah kesedihan yang dirundung oleh keluarga ini satu pesta buat mereka. Allahu Akbar! Pengawal terpaksa menghalang dan berkeras supaya jenazah tidak diganggu.

Sedihnya hati bila melihat masjid-masjid dijadikan pusat perlancongan, dikunjungi oleh pelancong tetapi tidak oleh orang muslim sendiri. Program hiburan di lambakkan tetapi, suara-suara kebenaran Islam disekat dan dihalang. Masyarakat terus ditipu. Terus menjadi jahil bilamana kebenaran Islam tidak disampaikan. Inilah hasil dari sikap mengambil mudah tuntutan agama dan tidak mahu mencari kebenaran. Na’uzubillahiminzalik.

Syah ad-Dharawi

1 comments:

Anonymous said...

salam takziah adan..semoga rohnya dicucuri rahmat..amin...

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.