30 Nov 2010

Expo Cheng Ho, Bukti Islam Untuk Semua!

Salam 'alayk.

Alhamdulillah pada 21 November 2010 baru-baru ini, selepas mendengar bahawa adanya pameran al-Quran terpanjang di dunia. Dengan spontan terus diri ini memohon cuti dengan hajat untuk melihat kehebatan tamadun Islam di Negara China. Cuma sayangnya pameran ini tidak diwar-warkan oleh pihak media arus perdana yang dengan sengaja menyembunyikan kebenaran menyebabkan pameran ini kurang popular. (wartawan dan media, jawablah kalau mampu nak jawab di akhirat nanti)

Expo ini dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan dengan kerjasama Kerajaan China dan diadakan di Kota Bharu, Kelantan. Setelah menempuh kesesakan jalanraya yang berjam-jam untuk ke Kelantan ditambah pula dengan sesaknya bandar Kota Bharu, sesaknya lebih teruk dari Kuala Lumpur (ada pihak yang mengatakan Kelantan mundur, walaupun pada hakikatnya Kelantan sedang pesat membangun) akhirnya selamat tiba dengan kereta di letakkan di atas bahu jalan. Sesak sungguh!

Tidak dilupakan juga, keluarga turut diheret bersama sebagai salah satu langkah untuk mentarbiyyah ahli keluarga juga. InsyaAllah beberapa keping gambar di Expo Cheng Ho, Kota Bharu, Kelantan. Pameran diadakan di tingkat 4 bangunan Kelantan Trade Center manakala expo perniagaan dan akrobatik diadakan di dalam Stadium Sultan Muhammad dan di sekitar kawasan stadium.


Shaolin dari China. Mujur tak berdiri sebelah. Kalau tak confirm jadi geng. (~_*)


Replika dan penerangan Kapal Besar China yang membawa Laksamana Cheng Ho ke Melaka


Artifak bersejarah


Antara teknologi yang dicipta.


Cara penulisan al-Quran terpanjang di Dunia.


al-Quran yang dibuat daripada emas dan artifak-artifak yang ditulis kaligrafi ayat al-Quran


al-Quran terpanjang di dunia. 250meter. Hanya dibuka sebahagian sahaja kerana kawasan tidak muat.


Lebihan al-Quran yang tidak dibuka sepenuhnya digulung. 250meter. MasyaAllah!

Lukisan skrol, suasana ketika di China dengan peradaban Islam.


Lakaran semula utusan Melaka ke China.


Begitulah fitrahnya, bilamana perintah Allah s.w.t. dipatuhi, al-Quran dan Sunnah dijadikan pegangan utama, pastinya Hari Esok Untuk Islam!

Syah ad-Dharawi

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Hari Esok Untuk Islam. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.